Ierland 2024

dag 7 >> 19 april 2014

Het is vandaag vrijdag, onze laatste visdag in het mooie Ierland. Wij zijn vroeg op het water vandaag, we zijn om 08.15 op pad gegaan. Wij hebben vandaag 20+ snoeken gevangen met 3 bootjes, dat was het meeste aantal snoeken per dag deze reis. Het waren echter allemaal snoeken zo rond de 60 centimeter helaas…we waren om 18.00 weer in het huisje en zijn begonnen met inpakken koffers. We hebben ‘s avonds nog de restjes gegeten van de pasta van de vorige dag omdat de euro’s in de pot leeg waren en we zijn niet gaan uit eten….marc heeft een nieuwe bokaal gekocht, een hele mooie die officieel aan vismaat Frans is overhandigd. Frans heeft deze reis in Ierland de grootste snoek gevangen van 80 centimeter, dat is niet super groot maar genoeg deze reis!

Wij hebben alle snoeken gevangen met pluggen, gooien en trollen achter de boot. Er waren nog andere vissers op het water die met levend en dood aas visten, we hebben het idee dat die grotere snoeken hebben gevangen….

Het was weer een mooie en leuke visweek met de mannen!

Dag 6 => 18 april 2024

of te wel secretaressedag. Maar goed, we zijn niet aan het werk, dus vieren we dat feestje een andere keer.

Alhoewel, er moet een rede zijn om het nuttige met het aangename te verenigen en zo werd om 08:30 ‘s ochtends vlak voor vertrek het onzalige idee geopperd om de fles Jägermeister (slechts een liter flesje) mee te nemen. Een traditie die we ooit in Zweden zijn gestart en toen mogelijk de basis heeft gelegd voor goede vangsten in die week als metersnoek(en).

Toen we rond de klok van 10:00 nog nauwelijks iets hadden gevangen, werd tijdens de koffie maar besloten de fles te openen. We kwamen er ook achter dat 3 van de 6 opvarenden, niet of nauwelijks meer drinken. Hoe bestaat het!!!!

Maar goed, de rest spuugde er niet in en met een extra (noodzakelijk ;-)) tussenstopje op het water was de fles snel soldaat en ontstond er op op het water een vrolijke stemming die ging van lachsalvo’s tot het vangen van snoek. Want er werd nog steeds serieus gevist. Alhoewel, stuurman Frans, hij was voor de tweede dag actief in deze rol, koos ervoor om op een snelstromend riviertje met aan weerszijden veel bomen met laaghangende takken een soort zigzag koers uit te zetten dat resulteerde in: pluggen in de boom, bijna een keel doorgesneden bij twee andere vissers die passeerden en de vislijn niet tijdig zagen, tot het tot saté rijgen van hemzelf en passagier Ramon met enkele laaghangende boomtakken.

Maar eind van de dag toch weer 11 snoeken op het scoreboard, maar nog niet ultieme klapper van een meter snoek.

En oh ja, vanuit de autoverhuur kwam men ons vervangend vervoer brengen. Dus we hebben geen excuus meer naar het thuisfront dat we nog iets langer moeten blijven.

Vrijdag ons laatste visdag en die ziet er qua weer veelbelovend uit.

dag 5 >> 17 april 2024

wederom op tijd ons bed uit en aanschuiven aan het ontbijt.
Daarna onze spullen pakken en de spullen gaan met de auto naar beneden en sommige gebruiken de benenwagen om naar het boothuis te lopen,
Gisteravond hebben we besloten om vandaag met andere vismaten in de boot te stappen. Het is mijn dag om een keer geen stuurman te zijn en bij Marc in de boot te stappen. Prima optie, twee hengels om te vissen. Dat moet een mooie dag worden,
Het vertrek gaat wat lastig. Eerst blijkt Ramon z’n doos met pluggen vergeten te hebben en moeten we wachten totdat hij terug is en daarna blijkt  Frans nog te moeten wennen aan het sturen en ramt vol onze boot. Ach, al het begin is moeilijk zullen we maar zeggen.
Na een kwartiertje varen is de eerste snoek binnen van 50 cm. Dat belooft een mooie dag te worden. En een mooie dag werd het. In totaal konden we 17 snoeken landen in verschillende boten en met verschillende lengtematen. Frans is nog steeds koploper met een snoek van 80 cm maar we blijven ons best doen om hem te verslaan. maar soms komen we dichtbij met een 75cm.
Om 16.00 moeten we weer thuis zijn omdat ze de auto komen omruilen die voor de zoveelste keer met een lege accu staat. Niets blijkt minder waar. Er komt iemand van de Ierse Wegenwacht die hem alleen komt helpen starten. Na het zoveelste belletje met Enterprise beloven ze dat ze morgen de auto komen omruilen.
we blijven niet langer wachten en gaan lekker uit eten in Cavan.
Rond 22.00 thuis en allemaal totaal stuk van een lange dag.
Morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen.

dag 4 >> 16 april 2024

Dinsdag 16 april. Het weer is op zijn Iers. Regen en soms de zon. In ieder geval geen slagregens vandaag. De vangst valt nog wat tegen. De één vangt wat meer dan de ander maar we hebben wel plezier. Soms loopt er een bootje vast op een ondiepe plek wat normaal weiland is maar uiteindelijk met wat gerotzooi komen we wel weer los. Het heeft de afgelopen tijden zoveel geregend dat het niveau van het water zo’n anderhalve meter hoger staat. De begeerde grote snoek van een meter plus is nog niet gevangen. Wel is deze gesignaleerd daar het monster boven water uitsprong op jacht naar vis…

dag 3 >> 15 april 2024

Maandagochtend zijn de mannen weer vroeg opgestaan en hebben eerst lekker o.a. gebakken eieren en spek gegeten. We zijn 08.00 het water opgegaan en in de ochtend 10 snoeken gevangen, Frans de grootste 85 centimeter, de rest tussen de 50 en 70 centimeter. Als verassing voor Marc zijn aanstaande bruiloft zijn  we 13.00 van het water gegaan. We hebben eerst thuis koffie gedronken en daarna de geprinte T-shirts uitgedeeld en aangetrokken. Marc was zeer verrast en zo te zien erg blij met het voornemen een “vrijgezellen” middag te gaan ondernemen. We zijn naar een whiskey en gin brouwerij geweest en daar een tour van 2 uur gehad. Na dit bezoek hebben we bij een Chinees “take out” heerlijke tyriaky fried rice besteld en hebben dit vervolgens in de aangrenzende pub op mogen eten wat feitelijk vreemd was maar wel een leuke beleving. Na diner naar huis en een borrel genomen, op tijd naar bed voor weer een dagje op het water

dag 2 >> 14 april 2024

Vandaag zondag 14-04-24 onze eerste visdag
Na een goed ontbijt om 7.30 uur, waren we zover om te gaan vissen, het weer zag er goed uit.(het was droog)
Volgens onze kenner ( Ramon )ging het vandaag lopen ,na 1 uurtje kreeg een van de bootjes motorpech (lekke benzine toevoerslang)waardoor we terug gingen naar de aanlegsteiger waar onze handige Kees het gerepareerd heeft, waardoor we weer konden gaan snoeken.
Na een aantal aanbeten werden eindelijk de eerste snoek gevangen van 60cm naarmate de dag  verder vorderde werden er meerdere snoeken gevangen met lengtes van 45cm tm 80cm.
Helaas werd het rond 1400.uur zo slecht weer dat we besloten om terug te gaan naar onze huisjes.
Al bij al toch nog aantal snoeken gevangen, wat in het verleden de eerste dag wel is anders was
Volgens onze kenner gaat het lopen deze week!!!

Dag 1 => 13 april 2024

Op een achterlijk tijdstip, werden wij allen geacht ons te melden aan de Floraronde te Velserbroek. Je gaat op vakantie om te ontspannen, dus om 06:30 op appèl staan is een dingetje in het weekend. Maar goed, voor de vriendschap moet je offers brengen.

Taxi op tijd en gaan met die banaan naar Schiphol.
Bagage inchecken etc en klaar voor vertrek met Aer Lingus naar Dublin. Alles ging zo vlot, dat we bijna 2 uur de tijd hadden om ons te vervelen op Schiphol.
Bij de boarding werd nog even spannend, gaat de koffer met hengels wel mee, want die bleef maar als laatste op het platform liggen.
Na een prima vlucht in no time kwam de bagage al binnen. Bijna nog eerder dan dat wij in de aankomsthal waren aangekomen. Schiphol kan hier nog wat van leren.

Voor het bereiken van de autoverhuur, bracht Bob Marley ons met de pendelbus.
Twee keurige auto’s stonden voor ons gereed waarin de bagage moeiteloos verdween. Er was zelfs ruimte om nog even de lokale Aldi in Cavan leeg te roven. Even de eerste boodschappen noemen we dat dan.

Na aankomst bij onze gastheer in Butlersbridge (Carafin Lodge), een reistijd vanuit Velserbroek van nog geen 9 uur, konden we eindelijk de huisjes betreden waar we 2 jaar geleden in hadden moeten zitten, maar een dubbele boeking roet in het eten gooide.

Al het materiaal werd meteen uitgepakt en startklaar gemaakt voor het grote werk.
Ramon roept al de hele dag: “ Het gaat lopen”. En Eric vult dat aan met de woorden: “ Heb vertrouwen, alleen dan win je de beker”. De competitie drang is groot en we gaan zien wat deze week ons gaat brengen

Eric,

Langzamerhand is het een traditie geworden, een groep van 6 vrienden die om de 2 jaar een visvakantie houden.

In 2022 voor het eerst naar Ierland want daar zitten de mega snoeken…, is ons verteld.

We kijken er elke keer weer naar uit. Het verlangen naar avontuur vol vriendschap, lachen en natuurlijk het vangen van de grootste snoeken die het prachtige land te bieden heeft. Het weer kon ons niet deren, zelfs niet als het regende.

Maar waar zijn die mega snoeken…

Aangekomen bij onze idyllische vislocatie, waren we hoopvol en vol energie. We tuurden over het glinsterende wateroppervlak, in afwachting van de meedogenloze snoeken die onder de oppervlakte op de loer lagen. De regenachtige dagen waren geen obstakel voor onze vastberadenheid. Sterker nog, het leek alsof we uitgedaagd werden door de grillige weersomstandigheden.

In onze regenpakken trotseerden we de nattigheid terwijl we de beste visplekken verkenden. Onze visspullen waren in topconditie en we voelden ons als professionele vissers die klaar waren om toe te slaan. Maar het leek alsof de snoeken een onderonsje hadden gehad en een stilzwijgende afspraak hadden gemaakt om zich tijdens onze vakantie schuil te houden.

De vangst viel tegen, dat was een understatement. Hoe geduldig we ook wachtten en hoe vaardig we ook onze kunstaas in het water lieten dansen, de snoeken waren simpelweg nergens te bekennen. We kunnen de schuld geven aan de regen of misschien waren de snoeken gewoon niet in een uitdagende bui. Maar we lieten ons niet ontmoedigen; de vangst was immers slechts een klein onderdeel van deze onvergetelijke reis.

Ondanks de tegenvallende vangst, creëerden we de mooiste herinneringen. We deelden verhalen, grappen en Max (F1) waren wij ook niet vergeten. In de avonden soms de stad in om van de Ierse gerechten te genieten, vergezeld van pints koud bier.

We hebben inmiddels wel geleerd dat een visvakantie niet alleen draait om het vangen van de grootste vissen. Het gaat om het creëren van waardevolle momenten en het delen van het avontuur, ongeacht het resultaat. Het Ierse landschap bood ons adembenemende vergezichten, van weelderige groene velden tot betoverende mistige meren, en we realiseerden ons dat het genieten van de prachtige omgeving net zo belangrijk is als het vangen van de gewilde vis.

Dus of we nu wel of niet de snoeken van onze dromen hebben gevangen, onze visvakantie in Ierland was een succes. We keerden terug naar huis met een nog sterkere vriendschap en verhalen om te koesteren en telkens opnieuw te vertellen. Wat de toekomst ook zou brengen, we wisten dat we altijd konden terugkijken op deze onvergetelijke visreis in Ierland, waar de regen ons niet kon stoppen, zelfs al viel de vangst tegen.

Op naar de volgende reis in april 2024…

zaterdag 04-02-2023

Hier even een update:

We hebben de bevestiging binnen vanuit Ierland dat we volgend jaar April weer mogen komen. De huisjes zijn gereserveerd en dubbel gecheckt door Ton en de eigenaar om te voorkomen wat vorig jaar was gebeurt, nl dat de huisjes dubbel geboekt waren en wij als eerste op Vrijdag aankwamen en vervolgens in een Spa resort zijn geplaatst in een 10 persoons VIP huis. Werkelijk mooi en op een super mooi landgoed.

Maar dit jaar gaan we op de vis stek vlak bij het hoofd meer en bij-meren slapen waar we dit jaar eigenlijk zouden verblijven.

Verder ben ikzelf bezig nu om een vis weekend in oktober of november in Nederland te organiseren. Eén locatie in Friesland en 1 locatie op de Vinkeveenssplassen. Het zal een weekend zijn met huur huisje, 3 boten met fish finders.

Ben benieuwd of het lukt en dan zal iedereen nog moeten kunnen natuurlijk in die periode, spannend!! We gaan het zien.

Groet van Ramon.

13 April 2024 – 20 April 2024

Vliegen Amsterdam naar Dublin

vanaf 2 auto’s voor Carafin Lodge

3 boten

2 huisjes

Carafin house

Carafin House sleeps up to five people, comprising of 3 Bedrooms – 2 double/twin rooms, one single room.

The House contains:

• Bathroom with shower.
  • Fully fitted Kitchen including Dishwasher & washing machine.
  • The spacious living area offers spectacular panoramic views.
  • Bedlinen & towels provided.
  • Electricity included in the price.
  • TV / WIFI.
  • Central heating Included in the price.
  • Secure storage for fishing equipment, Personal belongings/bikes /etc.
  • Drying Room.
  • Sleeps 5 total.

Rivory lodge

Rivory Lodge sleeps up to four people, comprising of 2 Bedrooms – 2 double/twin rooms, one single room.

The lodge comes with all living services and utilities including:

• Bathroom with shower.
  • Fully fitted Kitchen including Dishwasher & washing machine.
  • The spacious living area offers spectacular panoramic views.
  • Bedlinen & towels provided.
  • Electricity included in the price.
  • TV / WIFI.
  • Central heating Included in the price.
  • Secure storage for fishing equipment, Personal belongings/bikes /etc.