Getnö Gärd 2021

De trip naar Ierland is door corona verplaatst naar mei 2022.  Een Covid- vaccinatie voor de mannen, dus een weekje vissen in Zweden in Augustus dit jaar. Met de auto naar Getnö Gård -Lake Åsnen Resort

ongeveer 1050 KM

We hebben een busje gehuurd, zodat we in de nacht allemaal een stukje kunnen rijden

Huisje:

Ramon

Allereerst was de reis door de mannen van Booman weer zorgvuldig en goed georganiseerd. Je kan natuurlijk alles proberen 100% te maken maar dat werkt zo niet en je bent afhankelijk van derden die zaken toezeggen en dan maar hopen dat woord wordt gehouden.

We zijn vanaf de Floraronde vertrokken op Donderdag avond dit keer omdat Frans naar de F1 race zou zijn gegaan waren het niet dat hij was uitgeloot…

Eric eerst opgehaald in Didam, vlug een “bakkie” en door naar Zweden.. De heen reis was goed verlopen echter wel vaak moeten stoppen voor de mannen die roken, dat was vervelend maar ja, dat doe je toch. Totaal reisduur was 14 uur.

Aangekomen in Getno Gard eerst voor één nacht 2 kleine huisjes betrokken. Was okay voor één nacht.  In de middag meteen gaan vissen en compleet verzopen, regen, regen en toen nog meer regen….Tweede dag verhuist naar onze 12 persoons villa die compleet verbouwd zou zijn…haha alleen de badkamers waren vernieuwd en het huis was oud, potten en pannen vies, meubilair uit 1930….Het was overigens het zelfde huis wat we jaren geleden hadden gehuurd, dat was in de jaren 80…..Ook deze dag was de regen goed aanwezig. Vanaf de derde dag stralend en goed weer.

We hadden een visgids geboekt maar dat is niet gelukt, eerst was hij ziek en daarna was het verhaal dat de gids niet kon komen…pffff

De vangst was hmmm, wel wat snoeken gevangen, ook wel wat grote maar het blijft voor ons toch steeds weer een zoektocht om een goede vangst te hebben.

Kees was de chefkok en Ramon de sous chef als Kees niet kookte. Ik mocht spek met eieren bakken in de ochtend voor ontbijt wat goed is gelukt, al zeg ik het zelf.

De boten waren goed, één fishfinder had keuren maar die hebben we op de verwarming gelegd en toen werkte hij weer goed….Haha not!

🙁

Het meer of beter gezegd de meren waren weer super mooi te bevissen, vis arenden, waterslangen en ander dieren goed gespot.

Het huis was omringd door fruit bomen waardoor we veel last hebben gehad van wespen. Het was lastig rustig buiten te zitten en voor die reden veel binnen gezeten, eten, drinken en poker spelen,,,all-in was de leus en vaak winnend…..

Ik sliep op de kamer met Ton en dat ging goed, Ton hoort niet alles en dat is maar goed ok, ik slaap onrustig en snurk hard….Haha

Terugreis ging minder goed, 15 uur, boot net gemist en bij Hamburg zijn we van de snelweg geleid en moesten de stad door wat 1 ½ uur extra heeft gekost. Totaal duur terug reis was 14 uur voordat we weer thuis waren en gezamenlijk hebben we afgesproken NOOIT meer met de auto te gaan. We gaan voortaan in luxe en met het vliegtuig. Ik heb genoten en kijk weer uit naar de volgende reis naar Ierland Mei, 2022

Marc

Bijna 25 jaar vistripjes met je vrienden

Waarom zou je zeggen doe je dit?

Nou eigenlijk is het heel eenvoudig. Vriendschap verbind en ook al is de vissport niet aan mij besteed, toch ga ik iedere keer weer mee. Nee, los van het vissen is het buiten zijn, weg van de dagelijkse sleur, de manier om weer even je hoofd en je lijf te resetten.

Dus ondanks dat we nog in coronatijd zaten, zijn we toch weer met elkaar op reis gegaan. Wel een ingelaste reis, maar ook deze weer perfect georganiseerd door de broers Kees en Ton Booman.

Ditmaal gingen we terug naar onze roots van de vistrips, zijnde Getnö Gård in het Åsnen National Park. Een gebied met ontzettend veel viswater en ongeveer 1000 eilanden. In 1997 hebben we deze plek, als eerste gezamenlijke vistrip, eerder bezocht.

Om naar dit mooie gebied te komen heb je ook tijdens Corona veilig vervoer nodig.

Dankzij een goed netwerk van 2 man, konden we voordelig een 9 persoons bus huren met voldoende ruimte voor mens, visgerei, eten en ietwat drank🙈.

Voor de reis vanuit Nederland naar Getnö kan gekozen worden uit een paar routes.

Wij kozen unaniem (groepsdruk 😂) voor de route met de veerboot van Puttgarden (D) naar Rødby (DK). De veerboot is halverwege de reis een mooi moment om even uitgebreid te pauzeren, we zijn tenslotte ook niet meet de jongste.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is route.png

Daarna bij Kopenhagen de Ørensundbrug naar Malmö.

Maar goed, de reis is natuurlijk ondergeschikt aan het hogere doel, het vissen in het vismekka van Zweden. We denken trouwens iedere keer dat de gekozen bestemming het vismekka zal zijn, echter de resultaten blijven wat achter. En dit ondanks al het visserslatijn dat we beheersen en een gigantisch assortiment aan pluggen met alle regenboogkleuren die je maar kunt bedenken.

Uiteindelijk hebben wij 7 dagen op het water gezeten, omgerekend kwamen we op een 40-urige werkweek. Het weer startte matig tot slecht en eindigde werkelijk top. Onder alle omstandigheden zijn de snoeken, snoekbaars en baarzen gevangen, maar het was wel duidelijk dat er in DIEP water gevist moest worden (5 meter of dieper).

Conclusie van deze trip is wel, dat we een fantastische week hebben gehad, maar toch het idee hebben dat we ergens anders meer zullen gaan vangen. Vandaar dat we na het wederzien van onze visroots in Getnö, besloten hebben dat dit laatste keer is geweest op deze locatie.

In 2022 volgt weer een nieuwe trip en een nieuwe story over ons bezoek aan Ierland, met mogelijk  een leuke anekdote van een bezoek aan een whiskey stokerij.

Want alleen vissen tijdens een reis is voor ons (mij 😉) onvoldoende. Hopelijk kan ik voldoende groepsdruk creëren, de andere interesseren om dit naast het vissen te ondernemen. Vast en zeker gaat dit onze visscore ook positief beïnvloeden.

Marc Thomas

September 2021

Ton

Visreis Zweden 2021 (27 augustus t/m 3 september),

Shit, weer niet toegestaan om naar Ierland af te reizen. Toen Cordes met het bericht kwam dat Ierland voor het tweede jaar niet doorging vanwege Corona zonk de moed me in m’n schoenen (misschien zijn ze daarom wel stuk gegaan?) en dacht ik, dit kunnen ze niet menen. Dat je één jaar over moet slaan en niet kunt vissen is nog tot daar aan toe maar twee jaar op rij is toch echt te gek en gaan we niet doen. Snel met Kees gezocht naar een alternatief en deze aan de iedereen voorgelegd. Dat we wat geld terug hadden gekregen voor de vliegtickets was alleen maar mooi meegenomen.

Uiteindelijk viel de keuze op een plek waar deze hele visgeschiedenis in 1997 is ontstaan, namelijk Getno Gard in Zweden. Snel weer even de plek opgezocht en deze keer rechtstreeks contact met ze opgenomen Ingrid Ollson en niet via een visreisbureau. Natuurlijk was het ook deze keer spannend of we door Corona wel konden gaan maar dankzij onze leeftijd (eindelijk een keer een voordeel) hebben we allemaal op tijd de vaccinaties gehad en konden we op weg.

Via de buurman (onze dank is groot Sander) een prima vervoermiddel geregeld (9 persoons Opel Vivaro) en op naar Zweden. Eerst even Eric ophalen in Didam en dan door naar Zweden via Duitsland en Denemarken. Ik moet je zeggen dat de nachtrit me niet is tegengevallen en er even uit op de veerboot tussen Puttgarden en Rodby was alleen maar goed.

Opel Vivaro

De hele weg tot aan Zweden hebben we geen controle gehad en geen vaccinatiecheck. We konden zo doorrijden. Alleen bij binnenkomst van Zweden hadden we een korte controle bij de brug tussen Kopenhagen en Malmo maar deze Zweedse dame mocht ons “alles” vragen. We hadden zelfs zo onze pincode gegeven J.

En door naar … Getno Gard. Bij aankomst even inchecken en kijken of alles goed is verlopen. We krijgen voor de 1e dag twee tijdelijke huisjes en daarna gaan we naar het grote (12 persoons) huis.

Het huis

Omdat het nog vroeg is besluiten we toch de middag alvast een hengeltje uit te gooien. Hadden we nu toch maar een check gedaan op het weerbericht L. Na een beetje motregen begint het echt te stortregenen en zijn we doorweekt. Gelukkig weet ik nog wel de eer hoog te houden en een snoekje te vangen met een lengte van ongeveer 50cm.

Ken je die mop van de visgids die zou komen (en niet komt)?

Bestel je een visgids voor zaterdag dan verwacht je ook dat deze er zal zijn. De weersvoorspelling was alleen regen en blijkbaar zouden we een visgids krijgen die zou smelten in de regen dus die kwam niet meer opdagen. Bij de receptie wisten ze ons te vertellen dat we wel een gids voor die donderdag konden krijgen. Maar meneer van de receptie een visgids wil je toch graag aan het begin van je visvakantie en niet op de laatste dag? Oh ja? Dus cancelen die boel en gelukkig snel ons geld teruggekregen. We kregen wel een gratis  advies. De vis zit nog steeds/weer diep. Trollen moet dus op de diepere gedeelte. Het was een prima advies en dat niet eens van een visgids haha.

De dagen daarna knapte het weer op en hebben we veel meters gemaakt met trollen. Het gooien langs de kanten of ondiepe gedeelte leverde echt bijzonder weinig actie op dus dan maar het advies opvolgen en trollen over het weid. Daarbij opgemerkt dat een rotsachtige bodem meer actie opleverde dan een vlakke bodem met een beetje waterplanten. Ook de grote baars was in dit water veelvuldig te vinden. Met exemplaren van rond de 40 centimeter zijn het echt leuke vissen om te vangen. Wel zijn we een beetje klaar met de meer dan 1000 rotsen in de dit water en zullen we Getno Gard niet meer bezoeken om te vissen.

Ik denk dat ik na deze vakantie mijn volgende conclusies met iedereen kan delen.

1.            Als we weer naar Zweden gaan dan naar een nieuwe stek of naar Saffle of Hedesunda;

2.            We gaan alleen nog maar met het vliegtuig en een accommodatie moet binnen max. 3 uur rijden van het vliegveld liggen; Hamburg is een mooie stad maar niet om er 1 ½ uur doorheen te rijden;

3.            We kijken erg uit naar de visvakantie in Ierland. Overwegend vlakke bodem en vaak tussen de 3 en 4 meter diep en weinig rotsen om rekening mee te houden maar misschien minder lekker weer;

4.            Pokeren blijft een leuk spel al kan je vaak aan ons wel zien wie er bluft (volgens kenners).

6.            Witte rum (uit Duitsland) is prima te mixen met cola;

7.            Kees is een prima kok en maakt lekkere gerechten;

8.            Frans heeft dit keer weer de grootste gevangen maar wil de beker niet hebben (sorry Marc).

9.            Eric staat met zijn 83cm snoek mooier op de foto dan Frans met z’n 97cm snoek.

Frans, hier moet je voor Ierland echt aan werken, dat moet echt beter haha.

10.         Eric heeft de minste pluggen van allemaal (op Marc na natuurlijk) en geeft bijna geen geld uit

aan z’n visspullen maar heeft een prima visweek achter de rug.

11.         Ton heeft de meeste pluggen maar ziet soms door het bomen (lees pluggen) het bos niet meer. Dat moet in mei anders.

12.          Het was weer erg gezellig en daarom blijven we dit in ere houden.

Algemene conclusie

Vrienden, bedankt allemaal voor weer een fantastisch gezellig week.